לקראת החורף – ערוגת ירקות בגינה

לקראת החורף - ערוגת ירקות בגינה

הסתיו הוא הזדמנות מצויינת להקים גינת ירק אורגנית משפחתית. עונת הסתיו קרירה ונוחה הרבה יותר מעונת הקיץ, הן במידות החום והן באחוזי הלחות באוויר. הקמת גינת הירק לא מצריכה בהכרח ידע וניסיון קודם.

אורי וייס מאוריגני מסביר איך עושים זאת במספר שלבים פשוטים, אפילו בחצר הבית המשותף.

הנה מספר גידולים שגדלים מצוין בעונת בסתיו שכדאי לשתול או לזרוע אותם בגינת הירק:  ברוקולי, כרובית, כרוב, חסה, סלק עלים, סלרי עלים, כלרבי, תרד, בצל, גזר, שום, עירית, שמיר, שומר, פטרוזיליה, כוסברה, רוקט, ארוגולה, צנון, צנונית, סלק, סלרי שורש, אפונה, פול, תות שדה תפוח אדמה ובצל ירוק.

שלבי הקמת הגינה:

  1. בחירת השטח

יש לבחור מקום החשוף לשמש מלאה. כלומר, שיש בו לפחות 6 שעות אור ביממה. זה תנאי הכרחי להתפתחות גינת החורף באופן אופטימאלי.

  1. טיוב הקרקע

הקרקע היא חומר חי ואורגני שבו אנו נגדל את צמחי הגינה שבחרנו. חשוב מאוד להוסיף לה חומר אורגני כמו “קומפוסט” או “הומוס” המשפרים משמעותית את יכולת החזקת חומרי ההזנה לצמח בקרקע, וכן את אחיזת המים הזמינים לצמח בקרקע.

בנוסף ניתן להעשיר את הקרקע ב”הפתעה” לצמח שנקראת “הומוס”. זהו זבל איכותי שעובר תהליך עם זחלים אדומים נקי מעישביה.. החומר משמש מקור הזנה מינראלי מתמשך לצמח למשך כארבעה חודשים מהרגע בו הצנענו אותו בקרקע.

כמה חומר שמים וכיצד זה מתבצע:

  • יש להרטיב היטב את השטח לפני תחילת העיבוד, והוא צריך להיות רטוב לפחות לעומק של 20 ס”מ. בכדי למנוע בזבוז מים – אין כמו לחכות לגשמים הראשונים שיעשו עבורנו את העבודה.
  • יש לפזר שק 30 ליטר ל 20 מ”ר.
  • יש לעדור היטב ולהצניע את הקומפוסט והכופתיאורגן בעומק של 20 ס”מ. כך הם הופכים להיות חומרי ההזנה והטיוב פעילים בקרקע ודרכה לצמח.
  • את ההצנעה/העידור מבצעים באמצעות מעדר או טוריה. בכלים אלה תמיד יש לעבוד תוך התקדמות קדימה ולא אחורה. כך לא נתעייף ונבצע עבודה ועידור טובים יותר.
  1. בניית הערוגות

ראשית צריך לבחור מה רוצים לגדל בגינת הירק. להלן קבוצת הירקות לפי מרחקי השתילה:

50 ס”מ בין השתילים- כרובית, ברוקולי, סלק עלים, תפוח אדמה ותרד.

30 ס”מ בין השתילים- חסה, כרוב, סלרי (שורש ועלים), תות שדה, סלק ושומר

15 ס”מ בין השתילים- צנון, כלרבי, בצל, שום, שמיר, כוסברה, פטרוזיליה

10 ס”מ בין השתילים- צנונית, גזר, רוקט, ארוגולה, אפונה, פול ובצל ירוק

חשוב לזכור: במקומות בהם המים לא מחלחלים מהר (עומדים יותר משעה אחרי הגשם), יש ליצור ערוגה מוגבהת של לפחות 10 ס”מ מעל פני הקרקע שסמוכה לערוגה. יש לזכור להשאיר מעבר בין הערוגות. את הגבהת השטח עושים  בעזרת את חפירה. מומלץ מאוד לסמן בחוט את שטח הערוגות שנרצה להגביה, דבר המסייע לעשות סדר בזריקת האדמה הנחפרת מצדי הערוגה אל הערוגה עצמה..

  1. שתילה והשקיה

לפי המרחקים שצויינו למעלה יש לשתול או לזרוע את הצמחים. יש לקחת בחשבון שבחורף ייקח לזרע לפחות חודש עד שיתפתח לשתיל בגודל הנמכר במשתלה. להשקות פעם ביום לפחות בטפטפות למשך 20-30 דקות. רצוי דווקא בשעות החמות של היום בהן הצמח מתאמץ לגדול. כאשר אחוזי הלחות מתחילים לרדת לרמות של 40-50 אחוז ומטה מומלץ גם להרטיב את העלים של הצמחים מדי פעם, במיוחד בתקופה שלא ירד בה זמן מה גשם (באמצעות צינור/משפך).

עבודה נעימה 🙂

 

בודק...