איך לחסוך מים בגינה

איך לחסוך מים בגינה

משק המים בישראל נתון במשבר קשה, המחייב את כולנו להתייעלות וחסכון מרבי בשימוש במים. מצורפות בזה צרור עצות מעשיות המאפשרות חסכון במים תוך שמירה על איכות החיים בבית ובגן הנוי.

א. ירוק, פורח, יעיל וחסכוני במים ובכסף (ירוק בעיניים עם פחות מים)
השקיה טובה של הגינה וחסכון במים, אינם עומדים בניגוד זה לזה, אך צריך לדעת כיצד להשיגם. לשם כך עליך לדעת שלושה דברים: מה לשתול? מתי להשקות, באילו שעות וכל כמה זמן? כמה להשקות, כמה מים לתת בכל השקיה? כיצד להשקות, באיזה אמצעים לפזר את המים בגינה? להלן כמה המלצות כלליות. חשוב ביותר להסתכל על הצמחים בגינתך ולהכיר את צורכיהם. גידולו ואורח חייו של הצמח שבגינתך תלויים בכמה גורמים כמו: תכונותיו, טיב ועומק הקרקע, מזג האוויר וכן בך עצמך. כלומר – כיצד את/ה מטפל/ת בצמח ולומד/ת לדעת את הדרוש לו.

ב. השקיית צמחים בגינה
אין צורך להשקות עצים מבוגרים אשר נטועים במדשאות. מומלץ לצמצם את שטח הדשא למינימום ההכרחי ולהחליפו בצמחיה חסכונית במים. רצוי לשתול צמחים חסכוניים בצריכת מים, וקיימים כאלה במשתלות במגוון רחב. רצוי לרכז צמחים הצורכים מעט מים ואחרים הצורכים יחסית יותר מים בערוגות נפרדות, או שיהיו מוזנים מברזים נפרדים. עדיף להשקות את הצמחים רק בטפטוף ולא בממטרות ומתזים. רצוי לחפות ערוגות צמחים וסביב עצים בשכבת חיפוי של גזם מקוצץ, שבבי עץ, קש, עלים יבשים, או חומר אורגני אחר. שכבה זו מורידה את טמפרטורת הקרקע, משפרת את מבנה הקרקע ופוריותה, מונעת התאדות של מים, מונעת עשביית בר ומונעת סחף הקרקע. החיפוי מסייע להתפתחות השורשים וחוסך עד מחצית מכמות מי ההשקיה.

ג. מתי להשקות
רצוי להשקות בשעות הנוחות לצמח והחוסכות לך מים – בשעות הלילה והבוקר המוקדמות. אין להשקות בהמטרה בשעה שנושבת רוח. הרוח מרחיקה רבע עד שליש מן המים בהם משתמשים.

ד. כמה להשקות
פני השטח (או הקרקע) מתייבשים מהר, אולם בעומק הקרקע נשמרת הרטיבות זמן ממושך. לכן, יובש בשכבה העליונה אינה סימן לכך שהגינה זקוקה מיד למים. כל זמן שישנה ליד השורשים בעומק רטיבות – אין צורך בהשקיה. אם תלמד/י להכיר את צמחיך ואת אדמתך, תדע/י תמיד מתי ולכמה מים זקוק כל צמח, כך גינתך תהיה יפה והצמחים בה יהיו בריאים. ניתן לחשב את כמות המים לצמחים שונים ע”פ הטבלה המצורפת. ניתן לחשב את כמויות המים הנחוצות לצמחים ולהתאימם לזמן הנחוץ לפתיחת המים. אפשר לחשב לכל ברז את זמן הפתיחה על פי קריאה בשעון המים, או על פי שעון מים נפרד שיותקן בראש מערכת ההשקייה לגינה. מפחיתים או מוסיפים את הזמן המוקצב לפתיחת הברז על פי תוצאות קריאת הכמות במונה.

ה. כיצד להשקות
האפשרויות הן: המטרה – בעיקר למדשאות. טפטוף – לשיחים, בני שיחים רב שנתיים למיניהם ועונתיים ובמקרים מסוימים לדשא. מתזים – במקרים מסוימים, לצמחים ולדשא.

ו. השקיית מדשאות
מרווח בין השקיות (תכיפות ההשקיה) בקרקעות עמוקות משפיע על עומק בית השורשים של הצמחים. ככל שהמרווחים גדולים יותר, מערכת השורשים תחדור עמוק יותר בקרקע ולדשא יהיה “בנק” גדול יותר של מים שיוכל לנצל. הגדלת מרווח ההשקיה גורמת לשיפור האוורור בקרקע המאפשר לדשא להתפתח טוב ולהיות יותר עמיד בפני דריכה מסיבית. כדאי לכוון את זמן פתיחת המים קרוב ככל האפשר לסימני צמא ראשונים בדשא (כמו שינויי צבע, אובדן ברק, התקפלות העלים). עם הזמן תלמד/י את מרווחי ההשקייה המבוקשים, ותוכל/י לכוון את המחשב על פי זה. אין צורך להשקות שטח גדול בגלל כתם יובש בודד, אלא להשקות את הכתם נקודתית. יש להשקות בממטרות אך ורק בשעות הלילה או הבוקר המוקדמות בהעדר רוח. שיעור המטרה גבוה מכושר ספיגת המים של הקרקע, יגרום לנגר עילי מבלי שהמים יחדרו לעומק בית השורשים. אפשר לבדוק זאת באמצעות נעיצת מוט ברזל דק כשעתיים לאחר ההמטרה. אם המוט אינו חודר לאדמה בקלות, אלא לס”מ בודדים, סימן שיש לתחח את הקרקע, לדלל את מזרן הדשא, ובאדמות כבדות או מדרוניות מומלץ להקטין את ספיקת הממטירים . יש להימנע מדישון עודף של מדשאות – דשן מגביר את הצימוח ומחייב כיסוח לעיתים קרובות. יש לסלק את העשבייה המנצלת חלק נכבד של המים. יש להשתמש בקוצב או בבקר אלקטרוני על בסיס כמותי או בבקר לפי זמן בתוספת מד מים נפרד לגינון. מעקב על כמות המים המשמשים להשקיה ניתן לקבל משעון המים המורכב בכניסה לכל צרכן ו/או ע”י הפרדה בין מונה ראשי וגינתי.

ז. בדיקת אחידות פיזור המים במערכות חדשות או קיימות:
פזרו קופסאות/כוסות שקופות בגודל זהה ובמרחקים זהים של כ 2 מטר זה מזה בדשא ליד הממטיר ובמרחק ממנו. פתחו את המים באותו אזור השקיה והשוו את כמות המים בקופסאות. אם ההפרש בכמות המים בין 2 הקופסאות הקיצוניות עולה על 15%-10%, ואם הקופסאות החסרות ניצבות באיזור הדשא היבש יותר, סימן שפיזור המים לקוי ומומלץ לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי

נלקח מאתר www.water.org.il – הפרויקט הלאומי לחיסכון במים

בודק...