זיבול הגינה בימי החורף וחשיבותו הגדולה

זיבול הגינה בימי החורף וחשיבותו הגדולה

בימים אלו הגינה נערכת לימי החורף, מצורף לכם בזאת מידע על זיבול הגינה בימי החורף וחשיבותו הגדולה.הבחירה בין הסוגים השונים נקבעת ע”פ סוג הגינה ,מצב הקרקע והצורך המישתנה של הצמחים השתולים בה! תקופת הזיבול נכונה להיעשות. בין חודשים נובמבר לינואר כך שהגשם יוכל גם לפרק את הזבל וגם להחדירו לקרקע.

קומפוסט:
הוא דשן אורגני עשיר, שאינו מזיק לסביבה. הוא נוצר מחומר צמחי שהתפרק ואפשר להחזירו לקרקע ולטייב אותה. חומר אורגני שהפך לקומפוסט הינו דשן טבעי אשר מפחית את הצורך בדשנים כימיים מזהמים. קומפוסט משפר לאין ערוך את המרקם הפיזי של הקרקע, שחשיבותו גדולה ביותר לצמחים. הוא מאפשר אחיזת מים ואוורור טובים יותר, חוסך במים, מיטיב עם הצמחים ומשפר את העמידות היחסית של הצמח למחלות, בעיקר לאלו שמקורן בקרקע.

הומוס:
הוא תוצר של פירוק חומר אורגני המצוי בקרקע בתהליכים כימיים ועל ידי בעלי חיים (למשל, תולעים). “הומוס” זהו תוצר עיכול של תולעי אדמה מזן “קליפורני אדום”. תולעים אוכלות מוצרים אורגאניים שונים,ומוציאים לאחר עיכולם תוצר (הומוס) עשיר ויעיל במיוחד לטיוב הקרקע.שמהווה דשן אורגאני זמין לצמחים. ההומוס מכיל את יסודות המזון החיוניים לצמח: חנקן, זרחן, אשלגן, ברזל, ואחרים. בעל תגובה ניטראלית ph-7. מכיל אנזימים ובקטריות המועילות לצמחים. מכיל ריכוז גבוה של חומצות הומיות ופולבית. בגלל תהליך הכנתו הארוך ההומוס נקי מחיידקים מחוללי מחלות, נקי מזרעים של עשבים, פריך וחסר ריח ונוח מאוד לפיזור. ההומוס הינו חומר אורגאני יציב,לא צורך חנקן בעת פירוקו ולכן אין לו תחרות עם הצמחים. משתמשים בו לכל הצומח. ההומוס משפר את המבנה הפיזיקאלי של הקרקע ואת היכולת לספוח מים, בנוסף להיותו דשן אורגאני זמין. ההומוס יוצר קרקע מאווררת, הוא מעודד תהליכי צמיחה ומאפשר התפתחות מהירה של מיקרואורגניזמים המועילים לצמחים.

שימושים: הומוס משמש כתוסף לקרקע בעלת איכות חומר אורגני ירודה, פוריות נמוכה ומבנה חסר.

יתרונות הוספת הומוס:
שיפור המבנה הפיזיקלי של הקרקע, שיפור יכולת ספיחת המים, אוורור טוב יותר, גיבוש תלכידים באדמות חוליות, עידוד גדילה של בעלי חיים מקרוביים, זירוז צימוח וגטטיבי בשלבי החיים הראשונים של הצמח.

אופן השימוש: 1 ליטר למ”ר.

גואנו:
הגואנו הוא הדשן הטבעי היעיל ביותר. אחוז החנקן שבו הוא פי שלושים ושלושה מאשר בזבל בהמות רגיל, והוא עשיר במינרלים רבים אחרים. קרקע עניה בחומרים אורגניים הופכת פורייה יותר בתוספת דשן זה. הגואנו מכיל אמוניה (NH3) בתוספת חומצת שתן (C5H4N4O3), חומצה פחמתית (H2CO3), חומצה אוקסלית, חומצה זרחתית (H3PO4) ומלחים. ריכוז החנקות הגבוה הפך את הגואנו למוצר שניתן לייצר ממנו חומרי נפץ.מטבע הדברים יש להשתמש בגואנו לפי הוראות היצרן ובזהירות על מנת לא להעמיס כמות חנקן יתרה.

גואנו נאסף באיים שונים באוקיינוס השקט (למשל נאורו, בצורת פוספאטים שמקורם כנראה גואנו) וגם באיים באוקיינוסים אחרים (למשל האי חואן דה נובה שבין מדגסקר למוזמביק באוקיינוס ההודי). איים אלה משמשים אתר קינון נרחב למושבות עופות ים במשך מאות שנים, והגואנו הצטבר לעומק של מטרים רבים. המדענים העלו את ההשערה שיעילותו של הגואנו תלוי בכמות החנקות שנותרו במוצר, ולכן טיב הגואנו תלוי בריכוז החנקות שבו. עד מהרה התברר כי גואנו שנכרה באקלימים יבשים במיוחד (ולכן הגשם לא שטף את החנקות) היה באיכות טובה יותר מגואנו שמקורו באקלים לח, ולכן הגואנו באיכות הטובה ביותר, ולכן היקר ביותר מצוי דווקא מחוץ לאירופה או ארצות הברית. סדרה של משלחות מחקר החלה לאתר מקומות בהם קיים גואנו איכותי.

אופן השימוש: כפית לשיח,1/2 כוס לעץ צעיר ,1 כוס לעץ בוגר.

בודק...