מי שיטרח בסתיו – ייהנה מדשא מוצלח בחורף

מי שיטרח בסתיו - ייהנה מדשא מוצלח בחורף

הסתיו הוא ההזדמנות האחרונה למנוע נביטת עשבי חורף. לאחר הנביטה כבר יהיה קשה להשמיד אותם!

בגינה, כמו במקומות רבים אחרים, פעילות מנע פשוטה יכולה למנוע יכולה למנוע הרבה בעיות ונזקים בעתיד. מי שרוצה להימנע מנביטת עשבי חורף בגינה מוטב שיקדים ויפזר בגינה רונסטאר גרגירי כבר בתקופת הסתיו. עשבים שנבטו כבר קשה להשמיד.

גם בחורף הדשא עלול להתייבש – במקרים רבים נוצרת שכבת קרקע עליונה ואטומה, אשר מונעת ממים, מאויר, מדשן ומחומרי הדברה לחדור לקרקע ולהגיע לשורשי הדשא. בהמשך, השורשים מתייבשים ומתנוונים והתוצאה היא שהדשא אינו מתפתח.

הסיבות הנפוצות להיווצרות האיטום הן אדמה כבדה ואטומה שהגיעה עם מרבדי הדשא או במצע הגידול, קומפוסט לא מפורק שיוצר שכבה שומנית אוטמת, שכבה אורגנית הנוצרת משאריות דשא שמת עקב פעילות מזיקים או השקיה לא נכונה וקרקע מהודקת עקב דריכה רבה של בני אדם או של בעלי חיים.

מומלץ לאוורר על ידי מאווררת צינוריות או קלשון אזורים שהרדמה בהם מהודקת ואטומה כמו שביל הליכה בתוך המדשאה, מסלול ריצה של הכלב, מקומות שבהם המים עומדים ועוד. חירור הקרקע יוצר מעבר למים, לאוויר, לדשנים ולחומרי ההדברה ומשקם את הדשא. פיזור חול לאחר החירור משפר את תוצאות האוורור, אך לא הכרחי.

דשא צפוף מדי אינו דשא בריא – השכבה המזרונית עלולה לגרום לקושי בכיסוח ולהיווצרות תנאים אופטימליים למחלות ולמזיקים הפוגעים בדשא. הסיבות הנפוצות להיווצרות שכבה זו הן נטייה טבעית של הדשא, השקיה לא סדירה או לא מספקת הגורמת להתייבשות, שאריות דשא שמת עקב פעילות מזיקים, דישון והשקיית יתר.

הסתיו המוקדם הוא תקופה טובה לדלל את הדשא. הדילול יסלק שאריות דשא יבש ועשבי קיץ. רצוי אף לחדור מעט לקרקע. הסירוק באמצעות להבים אנכיים מוצאי את עודפי הדשא החי או המת ופותח מעבר לאור, לאוויר, למים, לדשן ולחומרי ההדברה. הלהבים גם חותכים את שלוחות הדשא ועל ידי כך הצמיחה מואצת.

יש מדללות המונעות על ידי מנוע בנזין ומיועדות לשימוש מקצועי. יש מדללות המונעות על ידי מנוע חשמלי שמיועדות לשימוש ביתי וכן מדללות ידניות לשטחים קטנים מאוד.

דשא יכול להתקיים גם ללא דשן, אך זה איננו הדשא שאנו חולמים עליו. דשא איכותי ומרהיב עין דורש הזנה על בסיס קבוע, הכוללת את אבות המזון העיקריים:

  • חנקן (אחראי לצמיחה ולצבע הירוק).
  • זרחן (אחראי לצמיחת השורשים).
  • אשלגן (מקשיח את הצמח ומשפר את עמידותו ליובש ולמחלות).
  • יסודות הקורט, שהם ברזל, מנגן, נחושת, אבץ, מגנזיום, מוליבדנום ועוד מתכות חיוניות לתפקודו של הדשא, לבריאותו ולצבעו. יסודות הקורט נצרכים על ידי הדשא בכמויות הקטנות, אך חוסר באחד מהם ישפיע מאוד על צבע הדשא ועל צמיחתו.

יש חשיבות עליונה לפיזור מדויק של דשן או כל חומר גרגירי אחר על הדשא. פיזור לא אחיד עלול לגרום לחוסר בדישון באזורים מסוימים, לעודף ואפילו לצריבה באזורים אחרים.

באדיבות חברת “דנאור רון” המייצגת בארץ את קונצרן הגינון “Scotts

בודק...